TRAVEL / Nieuw-Zeeland | Road trip over ‘t Zuidereiland in een 4×4 met daktent

Nieuw-Zeeland Road Trip Zuidereiland

Het is een beetje gek om te schrijven over een reis van bijna twee jaar geleden. Vooral omdat het de laatste reis is die ik met mijn ex heb gemaakt. Gek woord eigenlijk, ex. Misschien heb ik het daarom zo lang uitgesteld (al valt er nog veel meer te schrijven over andere reizen van voorgaande jaren). En het schrijft anders. Ik merk dat ik er een beetje zakelijk over heb geschreven, ik weet niet zo goed waarom. Niet nodig, het was een heel mooi avontuur, daar in Nieuw-Zeeland. En het is ook een beetje gek om er niets meer over te schrijven, want het is gewoon een fantastische reis geweest waar ik nog veel vragen over krijg. De herinneringen zijn mooi, en ik deel dus nog graag de route en hoogtepunten van deze road trip in 4×4 met daktent over het Zuidereiland van ‘t wonderlijke Nieuw-Zeeland met je.

Hoe lang was ik in Nieuw-Zeeland?

In totaal was ik vijf weken weg, maar voorafgaand aan deze reis maakten we ook nog een Great Ocean Road trip door Australië (lees hier meer) en na Nieuw-Zeeland bleven we nog een paar dagen in Hong Kong. Prima oplossing om de verre reis wat op te breken! In totaal waren we dus bijna drie weken in Nieuw-Zeeland. Ik wilde niet heel chaotisch en snel zowel het Noorder- als het Zuidereiland doen, dus besloten we alleen een mooie reis te maken door het Zuidereiland.

Tip: reizen met een daktent in Nieuw-Zeeland

Zoals jullie weten ben ik gek op kamperen. Ik reis vaker met daktent of camper de wereld rond en in Nederland had ik zowel een oldtimer camper als een Land Rover met daktent met mijn ex. Daarom huurden we in Nieuw-Zeeland ook een 4×4 Land Rover met daktent en alle benodigdheden, dit deden we bij Trekker Adventures. Ik vertel je straks meer over het wildkamperen en de campings!

Road trippen over het Zuidereiland: de globale route

Ik heb een routebestandje gemaakt voorafgaand aan de reis, maar ik moet eerlijk bekennen dat daar zoveel aan geschroefd is dat ik wel even diep moest graven om de juiste route die we hebben gereden te delen met jullie. We zijn natuurlijk heel vaak gestopt bij mooie uitzichtpunten en bezienswaardigheden en hebben toffe tracks gelopen, maar die heb ik niet allemaal meer paraat. Meestal zocht ik gewoon ter plekke de highlights op! Bovenstaand was in ieder geval zo’n beetje onze reisroute. Ik wilde stiekem nog meer zien, maar de reistijden zijn lang en de auto is een paar keer kapot gegaan waardoor we wat tijd verloren dus hebben we wat over moeten slaan. Niet erg. Het was alsnog een prachtige route die ik iedereen aan kan raden.

Vanuit Christchurch namen we de mooie Arthurs Pass door de bergen. Ik denk dat we bij Greyneys Shelter Campsite hebben geslapen, maar zeker weten doe ik het niet meer. Het lag in ieder geval aan een rivier aan de rechterkant, niet ver vanaf het dorp Arthurs Pass. Vanuit hier bezoeken we mooie plekken zoals de Otira Gorge, Bailey’s Spur Track, Castle Hill Rocks en de Devils Punchbowl waterval. Een prachtige route. Vervolgens rijden we naar de westkust en slapen we op de DOC camping Lake Manihapua. We vinden er een prachtig plekje aan het water. We rijden langzaamaan richting de Fox Glacier. Ik zie steeds meer besneeuwde bergtoppen: love it! Slapen doen we bij de camping Gillespies Beach. Je moet er een stukje voor omrijden, maar ‘t is het waard! Deze DOC camping ligt recht aan zee. We stoppen bij alle mooie uitzichtpunten en picknicken aan de rivier.

We vervolgen onze weg richting Bruce Bay en stoppen bij Lake Wanaka. We willen douchen, dus slapen we op een heuvel bij het Lake Outlet Holiday Park met een prachtig uitzicht over het meer! Na twee dagen genieten en wandelen rijden we door naar Glenorchy en Queenstown. Kamperen doen we net buiten de stad bij Twelve Mile Delta. We shoppen wat in Queenstown en duimen dat de wolken eens verdwijnen zodat we bergen kunnen zien. Vervolgens nemen we een detour route richting Malvora Lakes, en wat vind ik het hier geweldig (ondanks de eerste dag regen). Het is hier doodstil en je kunt er toffe 4×4 routes rijden. Kamperen doen we aan het meer en we zien twee dagen helemaal niemand. Het is bijna jammer dat we door moeten naar Fiordland omdat we een Milford Sound bootdate hebben! We rijden Fiordland in (mooihooi!) en slapen bij het geweldige Mackay Creek aan een riviertje omgeven door bergen. Onderweg lopen we nog een aantral tracks zoals Lake Marian en vervolgens stappen we op de boot om een toffe meerdaagse Milford Sound cruise te doen.

Onze volgende bestemming was de omgeving van Mount Cook. Hier slapen we even in een bed aan het helderblauwe Lake Pukaki en rijden we richting Mount Cook Village, waar we twee nachten kamperen bij de White Horse Hill Campground. Wat een route zeg… Prachtig. Helaas erg bewolkt dus slechts een glimp gezien van Mount Cook zelf, maar wel de Hooker Valley Track en de Blue Lakes & Tasman Glacier Track gelopen. Ook kamperen we daarna gratis op een freedom camping aan de andere kant van Lake Pukaki: te gek! Vervolgens rijden we via een prachtige camping aan een klein meer (naam vergeten, sorry…) richting de omgeving van Mt. Sundays en wauw, dit vind ik ook zó prachtig. Hier had ik best een week willen blijven! Ik had het LOTR gevoel al een beetje rondom Wanaka, Mavora Lake en Mount Cook, maar hier zie ik echt die magie terug. Onze laatste nacht kamperen… dit doen we bij Mt. Potts, een fantastische boerderij lodge met kamers en een weiland om in te kamperen. We eindigen met twee nachten in een mooi hotel in Christchurch. Het Zuidereiland is prachtig.

Ik denk dat de foto’s wel genoeg zeggen. Te mooi om nooit meer een artikel over te schrijven, al is het wel een beetje een rommelig artikel geworden. Ach, dan maar plaatjes kijken:

Kamperen op het Zuidereiland

Kamperen in Nieuw-Zeeland is te gek! Helaas mag je er niet (meer) wildkamperen, maar er zijn hele mooie DOC natuurcampings (of ja, campings – vaak gewoon een aangewezen plek in de natuur met een maximaal aantal plekken en zonder of met weinig voorzieningen, waar je voor een bepaald bedrag kunt staan). Ik deelde mijn campings al even in bovenstaand stuk. De meeste DOC campings zijn prachtig, soms heb je echt ‘t gevoel dat je alsnog aan het wildkamperen bent!

Koken deden we zelf op onze kookpit en barbecue, slapen deden we in onze daktent. Goed te doen, al is het met regen wel vervelend om te koken of de tent weer in te moeten klappen. We hebben uiteindelijk bij een bouwmarkt twee ijzeren palen, een dekzeil en wat touw gekocht om zelf een soort afdakje te maken, haha! We wisselden het kamperen trouwens drie nachten af met slapen in een goed bed: zoals tijdens de meerdaagse boottocht door Milford Sound (daar schreef ik hier al eens over) en ook sliepen we een nachtje in het Mount Cook Lakeside Retreat hotel, een prachtige plek. Ook sliepen we de laatste twee nachten in het Eco Villa hotel in Christchurch, een heel fijn plekje. Verder hebben we vooral in onze daktent op de rustige DOC natuurcampings geslapen. De slaapplekken die me nog ‘t meest bijstaan zijn de campings Mackay Creek, Malvora Lakes en Lake Pukaki en ik vond Mt. Potts ook echt fantastisch: die omgeving ook, was ik daar maar langer gebleven! Mijn lievelingstracks waren Lake Marian en de Hooker Valley Track.

Nieuw-Zeeland Road Trip Zuidereiland

Niet per se mijn lievelingsland

Zoals je ziet aan de foto’s… Het is er PRACHTIG. Ik wilde er zó graag heen. Toch bleek Nieuw-Zeeland niet per se mijn lievelingsland. Waarom? Ik kan het niet zo goed uitleggen. De natuur is waanzinnig, ‘maar’ het deed me ook denken aan Canada en zelfs aan Noorwegen. Dus of je dan naar de andere kant van de wereld moet vliegen? Ik moest trouwens (eigen schuld, maar wist ik veel) direct bij aankomst 400 dollar betalen omdat ik per ongeluk een potje honing uit Australië in m’n tas had. Dat hielp niet, haha! Wat ik ook jammer vond is dat zo’n beetje iedere bezienswaardigheid, waterval of mooie rots al kilometers van tevoren aan staat gegeven met een afbeelding van een camera en je dan ook niet eens kan stoppen omdat er 28378274 bussen met Chinezen staan, en dat ik nou eenmaal ZO gek op dieren spotten en wildlife zoeken hou dat ik dat daar echt heb gemist (want er is gewoon niet heel veel wildlife) of dat het zoveel regende en de auto steeds stuk ging en ze zo ontzettend veel regeltjes hebben en och – ik weet het niet precies. Misschien had ik gewoon pech, zat ik niet in de juiste vibe. Ik geloof wel dat als je een fanatiek meerdaags hiker bent, Nieuw-Zeeland je land is. Desondanks was het echt wel een fantastisch mooie reis met prachtige natuur en toffe kampeerplekken en hier moest ik natuurlijk gewoon nog over schrijven. Dus bij deze.

DESTINATIONS, Nature, Nieuw-Zeeland, Oceania, Outdoor Adventure, Road Trip, TRAVEL, Travel Category, Travel Stories